vineri, 22 iulie 2011

Interviu cu Vali Chincisan, artist vizual & animator

Vali Chincisan este un artist vizual care s-a impus in lumea artelor vizuale prin felul complet personal de a crea atmosfere suprarealiste. Va reamintesc ca Vali Chincisan a primit premiul pentru Cel mai bun film romanesc la Anim’est 2009 pentru “Copacul Urban/ Urban Tree”. Animatia lanseaza ideea de replicare la nesfarsit a unui modul unic. Totul se reduce la stereotopia universala la nivelul unei industrii in care principiul de functionare este rutina.




Vb despre tine. Ce experienta profesionala ai? Ce studii ai?

Am ceva studii. Liceul de Arta Tg-Mures pana-n '99, apoi Facultatea de Arte, sectia Pictura Bucuresti intre 1999-2003 si Master in Arte Vizuale tot la Universitatea de Arte Bucuresti intre 2003-2005. Ajunge.

 

Te consideri artist vizual sau animator?

Artist vizual. Așa mi-aș scrie pe o carte de vizită. Am fost o dată interpretat altfel când am fost prezentat ca ANIMATOR. Animația, la fel ca și pictura, sculptura, brutăria și artele marțiale, e doar o tehnică, un instrument de exprimare. Momentan cu ajutorul ei reușesc să-mi exprim ideile și stările cel mai curat.

 

Imaginile suprarealiste din creatiile tale semnifica ceva? Te caracterizeaza? Vrei sa transmiti un mesaj catre public?















Ceea ce se vede e carcasa unui interior. Mesaj există în orice, nu trebuie să vrei să transmiți nimic. Atâta vreme cât creația se manifestă sincer transmiți pur și simplu. Chiar dacă nu e nimic, tot se găsește un creier care să scrie un roman. Sau două. Imagini suprarealiste, realiste, abstracte, minimale, decolorate sau prea multicolorizate, hyperfauveavangardistopoveranaive sau etc, nu contează care e stilul; important e să rezoneze prin tine. E frumos sa faci lucruri creative. A face este o actiune, iar actiunea este energie.



Animatiile tale se regasesc si in spectacolele multimedia de dans contemporan. In urma cu o luna s-a lansat un spectacol de dans, teatru, marionete si multimedia - regizat de coregrafa Andreea Tanasescu: "Tentatia Sfantului Anton" - la sala Atelier a TNB-ului. Cum a decurs aceasta colaborare cu Andreea? Este dificil sa lucrezi cu coregrafi? Ce poti spune despre aceasta experienta? Ai participat si la alte spectacole de teatru?





Dacă este loc de ce să nu fie și în spectacole de dans contemporan. Sunt la a doua colaborare cu Andreea și la a treia piesă de dans contemporan... ce pot să spun: când nu sunt bugete aruncăm acolo o proiecție pe temă în spatele dansatorilor, muncim o gramadă și ne imaginăm că am rămas cu ceva mai mult sau mai puțin decat nimic. O vorbă bună, o vorbă proastă. In schimb, fiecare context diferit îți oferă o experiență diferită, un alt mod de a privi ceea ce faci. Cred și nu cred în colaborări. Nu mi se potrivesc. Dar voi mai avea.




In 2009 ai primit premiul Anim'est pt cel mai bun film romanest pt animatia "Copacul urban/ Urban tree". Ce s-a intamplat de atunci? Ai primit si alte premii la festivaluri internationale? Ai primit oferte/ propuneri pt proiecte de arte vizuale?


Nu prea avea ce căuta un film experimental într-un festival de scurt metraj, cel puțin așa m-au convins alții, dar știam că va caștiga vreun premiu pe undeva. Nu ma asteptam in Romania. Nu am mai trimis filmul la alte festivale. Si nici altele. Poate o voi mai face. Momentan mă obosește să scriu synopsis-uri, să mă duc la poștă sa trimit cd-uri, să aștept să fie selectate etc. Asta e treabă de curator/impresar. Așa că neinsistând în contextul festivalurilor nici nu putea să vină nimic de acolo. Dar pentru "agățat" e un titlu foarte bun, dacă tot mă întrebi la ce m-a ajutat.



In prezent la ce lucrezi?

Da... e o întrebare interesantă. Aș vrea să-ți spun ce proiecte artistice am in lucru, dar te-aș minți. Lucrez și trăiesc în publicitate. Cea mai mare parte a timpului. Din asta trăiesc. Oricât am încercat să ajung să mă pot susține doar din proiecte artistice îmi este imposibil. În schimb am sute de schițe în cap, care așteaptă să se elibereze celălalt cap, pentru ca să se poată materializa în forme făcute cu cap. Next stop "I've lost my bone in twilight zone" (muzica: Tanz Ohne Musik)



Ce parere ai despre animatia contemporana romaneasca?

Ce părere să am despre ceva susținut de oameni care pot fi numărați pe degete? Mult succes.





Caracters design by Vali Chincisan. Script and animation Andrei Stratone, Nicolae Chiris.

www.valichincisan.ro

Un comentariu:

  1. are ceva atat de profund in modul de a se exprima incit imi regasesc universul unic a timpului ce si-a lasat amprenta peste mine.

    RăspundețiȘtergere