La Gameloft Bucuresti si Cluj lucreaza aproximativ 500 de oameni, dintre care aproximativ 150 in creatie propriu-zis.
In industria jocurilor video din Romania sunt "sub 3000 de oameni, incluzand aici toate activitatile tip freelance cat si activitati conexe productiei de jocuri (administrativ, etc)"
Mai jos aveti interviul integral cu Bogdan Lucaci.
Daniel Todoran-Rares: Ce inseamna creations manager la Gameloft?
Bogdan Lucaci: Creations Manager in Gameloft inseamna un amestec de lead designer si executive producer. Cu alte cuvinte: un amestec intre control pe executia produselor din studio cat si pe calitatea lor. Un echivalent aproximativ din alte industrii ar fi director de creatie.
Daniel Todoran-Rares: Va ocupati de partea creativa? Gestionati tot ce inseamna creatie la Gameloft pt regiunea Europa de Est?
Bogdan Lucaci: O buna parte din timpul meu este investit in partea creativa a activitatii noastre, respectiv in feedback si constructie de elemente noi pentru jocurile pe care le dezvoltam.
Daniel Todoran-Rares: Ce inseamna creatie pt un produs Gameloft?
Bogdan Lucaci: Creatia pentru un joc Gameloft consta in mare in aceiasi pasi ca pentru aproape orice alt proiect "creativ" (film, reclama, joc) - e o relatie duala intre partea de business prin care se stabileste o piata tinta (atat in termeni de obiect "device" tinta cat si de profil de consumator) si o abordare comerciala (joc complet nou, licentierea unei proprietati intelectuale a altcuiva) si partea de echipa de creatie unde se urmareste gasirea unui set de sensibilitati potrivite pentru produsul dorit.
Odata inceput proiectul se trece prin toti pasii clasici sa zicem - se creeaza documente, cu nivel crescand de detalii, se itereaza constant, se creioneaza lumea jocului in toate componentele sale principale (vizual, interactiv, narativ, tehnic).
Daniel Todoran-Rares: Cand va ginditi sa realizati un proiect pt industria jocurilor video, pe ce puneti accentul?
Bogdan Lucaci: In general atuul nu este al proiectului ci al echipelor - fiecare echipa (Gameloft avand numeroase) are un set de atuuri proprii, dezvoltate de-a lungul timpului si cautam pe cat posibil o maxima sinergie intre jocul la care lucreaza si acestea. Unele echipe au membrii cu experienta cinematografica si de animatie bogata, altele au designerii cu un simt foarte bun al interactivitatii simple, directe - pana la urma jocurile pe care le produce fiecare dintre aceste echipe beneficiaza la maxim de expunerea la aceste trasaturi. Nu incercam sa omogenizam acest aspect, nici nu am avea cum.
Daniel Todoran-Rares: Animatia este atuul? Scenariul? Cine "regizeaza" jocurile video produse la noi?
Bogdan Lucaci: Intrebarea vine la un moment relativ potrivit. In ultima vreme device-urile pe care lucram (in general device-uri mobile - precum Apple iPhone si iPad) au cunoscut o dezvoltare tehnica extrem de accelerata, dezvoltare tehnica care a permis printre altele si cresterea ambitiilor noastre, inclusiv cinematografice (in sensul dat cuvantului in cadrul unui joc).
Elementul cinematografic de baza - cutscene-ul (mica secventa filmica, non-interactiva care de obicei impinge naratiunea jocului in fata) a devenit suficient de complex incat intrebarea "cine il regizeaza?" sa fie valida.
Raspunsul este ca vom studia in studiouri notiunea de "game director" care nu s-ar traduce prin regizor de joc ci mai degraba director de joc - sau mai exact o persoana care supervizeaza aspectele non-interactive ale unui joc cu un accent pus pe redarea de emotii si pe imersiunea jucatorului.
Daniel Todoran-Rares: In Romania se fac jocuri video care au succes la nivel international?
Bogdan Lucaci: Studioul Gameloft din Bucuresti a avut o suma intreaga de succese - atat comerciale cat si de critica. Poate cel mai important consta in construirea francizei NOVA - o serie de jocuri (ultimul lansat a fost NOVA 2) primite entuziast atat de consumatori cat si de critici care a devenit in timp record una dintre francizele importante ale Gameloft.
Daniel Todoran-Rares: Ce reprezinta Gameloft pt piata romaneasca si internationala a jocurilor video?
Bogdan Lucaci: E o intrebare la care e relativ greu sa raspund obiectiv. As spune ca Gameloft este pentru Romania (prin studiourile sale din Bucuresti si Cluj) un centru important, vechi si "dovedit" pentru creatia de jocuri. Este una dintre firmele care indrazneste sa produca jocuri cu adevarat noi, sa inventeze francize de la 0 cu ambitii reale de a fi cele mai bune jocuri din toate punctele de vedere pe platformele pe care apar. Pentru piata internationala Gameloft este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata jocurilor pentru device-uri mobile.
Daniel Todoran-Rares: Cati oameni lucreaza la Gameloft, in Romania?
Bogdan Lucaci: Avem in Gameloft Bucuresti + Cluj aproximativ 500 de oameni angajati, dintre care aproximativ 150 in creatie propriu-zis.
Daniel Todoran-Rares: Estimativ, cati oameni lucreaza in aceasta industrie la noi in tara? De unde sunt recrutati?
Bogdan Lucaci: Nu as putea da un raspuns exact la aceasta intrebare, foarte estimativ as spune undeva sub 3000 incluzand aici toate activitatile tip freelance cat si activitati conexe productiei de jocuri (administrativ, etc). Sursele de recrutare sunt multiple - pentru activitatile tehnice o buna parte vin din facultatile aferente (Automatica, Cibernetica) la fel pentru cele artistice din facultatile dedicate lor (Universitatea de Arte, de Arhitectura). De asemenea foarte adesea oameni foarte talentati vin cu un background de pasiune si exercitiu personal, sunt auto didacti si ne surprind cu portofolii impresionante facute prin studiu individual.
Daniel Todoran-Rares: Cati animatori si regizori filme de animatie (cu experienta) lucreaza in acest domeniu?
Bogdan Lucaci: Nu pot raspunde pentru intreaga industrie - in Gameloft avem destul de multi oameni cu experienta in animatia clasica si regie, cred ca toti lead animatorii de pe un proiect de creatie provin din aceasta zona.
Daniel Todoran-Rares: Ce ii atrage pe tineri sa lucreze in aceasta industrie?
Bogdan Lucaci: As spune ca cea mai importanta trasatura atractiva este posibilitatea de a lucra la ceva cu adevarat creativ.
Exista foarte putine "reguli" care nu pot fi indoite in industria noastra si adesea profilul cerintelor este cu adevarat foarte creativ - pentru multe job-uri (de exemplu programare) este aproape singura ocazie de a exprima o idee in forma fizica si de a obtine feedback real si direct de la un utilizator direct.
Daniel Todoran-Rares: Invatamintul romanesc ajuta aceasta industrie? Exista scoli unde tinarul se poate perfectiona? Stiu ca in domeniul animatiei, Romania nu are scoli.
Bogdan Lucaci: Pentru unele dintre discipline, in special cele tehnice, invatamantul romanesc da rezultate si activitatea sa e chiar unul din motivele pentru care industria de jocuri s-a dezvoltat destul de spectaculos in Romania fata de vecinii nostrii cei mai apropiati.
Sesizam si noi niste lipsuri - in special in ceea ce priveste activitatile artistice 3D (modelare, animatie) si incercam sa compensam prin proiecte interne de training.
Nu stiu sa existe scoli de perfectionare, nu in sensul inteles de mine pentru cuvant, in Romania - dar un avantaj al unei industrii "digitale" este ca foarte multe informatii pot fi absorbite online, de la scoli sau site-uri sau chiar forumuri, unde se schimba informatie.
Daniel Todoran-Rares: Criza economica a atins si Gameloft-ul?
Bogdan Lucaci: Nu cred ca exista nici o companie intr-o industrie adresata direct consumatorilor privati care sa nu fi fost macar partiala atinsa de criza economica mondiala. E clar ca lumea intreaga traverseaza o criza de incredere si ca bugetul dedicat achizitiilor "distractive", capitol unde se incadreaza si jocurile este in atentia consumatorilor. Cu toate acestea performantele economice ale companiei au ramas bune (va invit sa cititi ultimele rezultate financiare publicate) si asta pentru ca am reusit sa ne adaptam rapid la asteptarile consumatorilor si pentru ca mai ales sfera de distributie digitala a industriei de jocuri a ramas foarte sanatoasa.
Daniel Todoran-Rares: Stirile arata ca aceasta industrie este pe "val".
Bogdan Lucaci: Articolul precizat face referire la jocurile distribuite in Romania, pentru PC/ console de sufragerie. In ceea ce priveste Gameloft - da, este pe val - in primul rand datorita unei sincronizari cu explozia device-urilor mobile inteligente "smartphones".
Toti gigantii mondiali ai IT-ului (Intel, Google, Microsoft, Nvidia dar si fireste Apple) au privirea atintita asupra acestui segment de piata care este in acest moment cel mai dinamic as spune din intreaga industrie IT si Gameloft este unul dintre principalii furnizori de continut pentru el.
Daniel Todoran-Rares: La vinzari observ ca Romania sta prost.
Bogdan Lucaci: Piata de jocuri video (atat boxed cat si downloadate) din Romania nu este de foarte mare amploare din pacate, cauzele sunt multiple - increderea scazuta in plati online ar putea fi unul din motive, de pilda.
Daniel Todoran-Rares: Am vazut care sunt jocurile video asteptate in acest an.
Bogdan Lucaci: Imi place sa cred ca cel putin pentru unii consumatori o posibila continuare a jocului NOVA ar putea fi foarte asteptata.
Daniel Todoran-Rares: Ce aduce nou acest an pt industria de profil din Romania? Vor fi concedieri, angajari, investitii noi, apar producatori noi, apar jocuri video romanesti, etc.?
Bogdan Lucaci: Industria din Romania cred ca isi va continua dezvoltarea in ritm normal. Am avut studiouri nou deschise in 2011 (inclusiv cel din Cluj pentru Gameloft) si probabil vor fi si in 2012. Cheia unei dezvoltari sustenabile va fi disponibilitatea industriei pe de-a intregul de a investi in dezvoltarea personala a angajatilor cat si un cat mai mare interes din partea statului roman in privinta activitatilor IT (atat din punct de vedere administrativ si al taxarii cat si la nivelul sustinerii initiativelor de imbuntatire si modernizare a invatamantului tangetial acestui domeniu).
Toate jocurile facute de Gameloft Romania sunt "jocuri romanesti" :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu