miercuri, 30 martie 2011

Violonistul Alexandru Tomescu: As lupta pentru o sala de concerte adaptata standardelor secolului XXI in Bucuresti

Violonistul Alexandru Tomescu a acordat un interviu pentru blogul meu, todorandaniel.blogspot.com. Accesand site-ul personal al violonistului o sa observati ca biografia sa este impresionanta. Acesta foloseste un Stradivarius Elder – Voicu din 1702, instrument de o inestimabila valoare, ce face parte din patrimoniul national al Romaniei.

Nu trebuie sa fii critic muzical sau un mare meloman pentru a intelege muzica sa. Este sufiecient sa mergi la spectacolele lui sau sa dai un search cu numele sau pe Internet, pe YouTube... si totul se va schimba intr-un moment de fericire. O sa va las pe voi sa-mi spuneti ce sentimente aveti cand ascultati muzica interpretata de tinarul violonist.



Ascultand Radio Romania Cultural, am aflat ca Alexandru Tomescu se va confrunta vineri, 1 aprilie, la Sala Radio, cu o adevarata provocare repertoriala. Abordarea in aceeasi seara a celor doua opusuri concertante dedicate de Prokofiev viorii este un autentic tur de forta, iar satisfactia estetica a publicului prezent va fi pe masura. La pupitrul Orchestrei Nationale Radio se va afla din nou dirijorul Jin Wang, un artist care are la activ peste 600 de concerte sustinute alaturi de orchestre europene cunoscute precum cele din Copenhaga, Stockholm, Berlin, Filarmonica Regala din Liverpool, Orchestra Filarmonica Toscanini, Orchestra Simfonica din Praga, filarmonicile din Helsinki, Bergen, Taiwan, China, Singapore, Coreea sau Japonia. Biletele pentru concertul de vineri se gasesc la Casa de Bilete a Salii Radio si in reteaua Eventim.

Alexandru Tomescu este cunoscut si pentru gestul sau nobil, donand onorariul primit de la Gold Corporation catre ong-ul Salvati Rosia Montana.

Daniel Todoran-Rares: Am observat ca ai acordat multe interviuri. Le-am citit pe toate. Ce le-a scapat jurnalistilor?
Alexandru Tomescu: Cred ca intotdeauna dupa un interviu raman inca multe lucruri de spus. De aceea este interesant sa intalnesc mereu alti jurnalisti, alte personalitati si alte curiozitati.


Daniel Todoran-Rares: Atitudinea civica se impaca bine cu munca de muzician? Cand te uiti in jurul tau, ai senzatia ca ceva te deranjeaza? Despre ce este vorba? Cum protesteaza un violonist?
Alexandru Tomescu: Pentru mine muzica este o arta care ma apropie de oameni, o modalitate de comunicare a unor sentimente si trairi extrem de intense, trairi ce nu pot fi transmise prin cuvinte. Prin urmare, este o consecinta fireasca sa ma simt implicat, sa-mi pese. Este vorba despre oamenii pe care poate nu ii cunosc personal, dar ajung sa le cunosc sufletul prin intermediul muzicii. De aceea este normal sa-mi pese de ceea ce se intampla cu oamenii din jurul meu. Nu ma deranjeaza atitudinile transante pro sau contra unui subiect; indiferenta insa este dezarmanta fiindca ea este dovada ultima a descurajarii, a sentimentului de inutilitate la nivel individual.

Cred ca fiecare dintre noi poate sprijini o cauza, o idee, o persoana, facand ceea ce stim mai bine. In cazul meu este vorba despre a canta la vioara. Cantand in cele mai neasteptate locuri am putut sa sprijin cauze in care cred: salvarea patrimoniului arhitectural al Bucurestiului (concertul din strada Visarion), educarea tinerilor in spiritul ecologic (concertul din padurea Orheiul Bistritei), strangerea de fonduri pentru Asociatia Nevazatorilor din Romania (concertul de la Metrou) si altele. Daca fiecare dintre noi si-ar pune talentul in slujba unei idei in care crede, atunci lucrurile chiar ar incepe sa prinda viata.


Daniel Todoran-Rares: Ce crezi ca inseamna muzica clasica pt romanul de rand?
Alexandru Tomescu: De multe ori muzica clasica ramane o mare necunoscuta! De aceea rolul nostru, al artistilor interpreti este sa ridicam putin din acest val de mister. Muzica clasica nu trebuie sa ramana prizoniera salilor de concert. Ea este la ea acasa oriunde exista cineva care sa cante si altcineva care sa asculte. E atat de simplu!


Daniel Todoran-Rares: In urma cu un an ai declarat pt Adevarul ca "problema artei, a muzicii clasice in speta, este ca nu si-a schimbat politica de marketing. Poti detalia? Ai solutii?
Alexandru Tomescu: Este vorba despre modalitatea invechita, neschimbata de multe zeci de ani, in care majoritatea concertelor, evenimentelor culturale – este comunicata publicului. Daca nimic altceva nu s-ar fi schimbat intre timp, poate ca nu ar fi fost o problema majora. Insa lucrurile au evoluat foarte mult. Pentru a-si face auzita vocea in peisajul general institutiile de cultura ar trebui sa indrazneasca sa inoveze, sa fie creative, sa gandeasca pe termen lung, 10-20 de ani – la felul in care va arata publicul atunci.


Daniel Todoran-Rares: Sa facem un scenariu - un exercitiu de imaginatie. Clasa politica mioritica iti acorda sansa sa conduci ministerul culturii. In acest caz ce ai face, ce decizii ai lua pentru cultura?
Alexandru Tomescu: In primul rand mi-as alcatui o echipa puternica, formata din specialisti in fiecare domeniu. Este clar ca un muzician nu poate fi un expert si in muzica, si in teatru, si in arhitectura si in treburi administrative. Cunoasterea propriilor competente este de cele mai multe ori lasata deoparte; atunci cand ajung in posturi de decizie oamenii se simt brusc experti in toate domeniile... O mica doza de realism si luciditate e intotdeauna binevenita.

In ceea ce priveste muzica – as lupta in primul rand pentru o sala de concerte adaptata standardelor secolului XXI in Bucuresti. Si nu doar aici, ci si in majoritatea oraselor din tara. Cu cateva palide exceptii, starea salilor de concert este dezolanta.

Un program prin care tinerii talentati sa fie stimulati sa participe activ la viata muzicala de la noi. Majoritatea orchestrelor filarmonice din tara imbatraneste incet, dar sigur, iar cei mai tineri au plecat de mult in alte tari, unde castiga cu usurinta de 5-10 ori mai mult ca in Romania.

Constituirea unui fond de instrumente extrem de pretioase, o colectie de stat. Aceste instrumente ar putea fi puse la dispozitia tinerilor talentati ce participa la importante concursuri internationale. Din pacate, vioara Stradivarius este singurul astfel de instrument din Romania. Oricum, statul roman a facut o investitie excelenta in 1955 achizitionand acest instrument.

Mai am o multime de idei, bineinteles. Le voi detalia in momentul numirii mele ca ministru al culturii :) (desigur, este vorba despre o situatie pur imaginara, intrucat nu as putea accepta un post care sa ma tina departe de scena de concert).


Daniel Todoran-Rares: Unde te putem vedea?
Alexandru Tomescu: Pe strada, la magazinul de paine, la gara, in drum spre urmatorul concert, pe bicicleta in parc, pe scena salii de concert... Existenta unui artist interpret este cat se poate de normala dintr-o multime de puncte de vedere. Momentele de pe scena sunt speciale si unice intr-adevar, insa in majoritatea timpului sunt un om cu o existenta cat se poate de normala. In Bucuresti cel mai des apar pe scena de concert a Salii Radio, fiind solistul Orchestrei Nationale Radio de aproape 10 ani.


Daniel Todoran-Rares: Esti interesat sa semnezi muzica pentru peliculele cinematografice?
Alexandru Tomescu: As fi foarte interesat sa contribui la realizarea unui film, interpretand la vioara diverse lucrari muzicale. Joshua Bell, Ithzak Perlman au adus un plus de expresivitate unor filme care au devenit celebre. Sunt convins ca ambianta sonora este cruciala in ceea ce priveste stabilirea si comunicarea unei anume stari, unui anume sentiment. Daca v-ati uitat vreodata la un film de groaza cu sonorul la minim stiti despre ce vorbesc :)


Daniel Todoran-Rares: Ce inseamna a saptea arta pentru tine? Iti plac filmele de animatie? Care?
Alexandru Tomescu: Una dintre cele mai puternice forme de comunicare a unui mesaj artistic (in acele rare situatii in care este vorba despre filme adevarate). Filmele de animatie sunt mai abstracte intr-un fel, putand fi purtatoarele unui mesaj mai clar, mai epurat. Mi-as dori sa-l revad mai des pe omuletul lui Gopo, familia Simpsons sau Pantera Roz (in special pentru coloana sonora...) Sunt convins ca reluarea unor desene animate celebre din perioada de dinainte de ’89 s-ar bucura de un succes neasteptat

Daniel Todoran-Rares: Cand te uiti la stiri, ce te impresioneaza?
Alexandru Tomescu: Am renuntat la televizor din 1997, prefer sa imi fac singur selectia stirilor, pe Internet sau in ziarele mele preferate.


Daniel Todoran-Rares: Multumesc pentru interviul acordat.

Mai jos aveti inregistrarea emisiunii Profesionistii (realizata de Eugenia Voda, TVR1) cu violonistul Alexandru Tomescu.









Update: Albumul Simply Mozart by Alexandru Tomescu, un dublu CD care cuprinde concertele nr. 2, 3, 4 si 5 pentru vioara si orchestra ale geniului de la Salzburg, va fi lansat, maine, de Editura Casa Radio, in foaierul salii de concerte Radio.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu