duminică, 4 decembrie 2011

Interviu cu Alexandru Ciubotariu/ Pisica Patrata, creatorul Muzeului Benzii Desenate


Am avut onoarea sa-l cunosc pe Alexandru Ciubotariu/ Pisica Patrata, creatorul Muzeului Benzii Desenate, inaugurat in luna iunie a.c. la Muzeul National de Arta Contemporana. Artistul s-a nascut la Calarasi in 1979. Debuteaza la 15 ani si publica desene in peste 60 de ziare si reviste. Realizeaza ilustratie de carte si albume de bd. In 2010 a publicat primul album de street art din Romania. De asemenea, artistul a publicat Istoria Benzii Desenate Romanesti, impreuna cu Dodo Nita.

Foto: Alexandru Ciubotariu mi-a acordat un autograf

In prezent, Alexandru lucreaza la proiectul lui Matei Branea, scurtmetrajul de animatie The Cosmic Tomato/ Cosmos dus-intors. Nu este pt prima oara cind colaboreaza cu Matei. In urma cu citiva ani, Alexandru a colaborat cu Matei la realizarea serialului Planeta Moldova seria 2 pt TVR 2. Iar in luna septembrie a.c. a avut o expozitie impreuna cu acesta, la galeria H'art.

Daniel Todoran-Rares: Vb despre tine. De ce ti se spune Pisica Patrata? Intr-un interviu spuneai ca iti place mult sa pictezi. Ce iti place sa pictezi? Cind ai pictat prima oara? Ce ai pictat atunci? :)
Alexandru Ciubotariu: Pisica patrata este un personaj creat de mine pentru lucrarile din strada/ spatiul public/ street-art. Asa le-am semnat. Ma ascundeam cumva in spatele acestui pseudonim. Ma simteam foarte liber cand semnam Pisica Patrata. Apoi am fost cunoscut mai mult dupa acest nume, unii abordandu-ma chiar cu domnul Pisica Patrata.

Imi place foarte mult sa pictez. Cel mai mult. Din pacate nu prea am ocazia sa o fac asa de des cum mi-as dori. Preocuparile mele in pictura sunt similare cu cele din ilustratie sau alte medii in care ma exprim. Ele sunt legate de cautarile mele legate de diferite personaje care imi bantuie imaginatia. Desenez si pictez de cand ma stiu; si nu mai stiu ce am desenat si pictat.


Daniel Todoran-Rares: Care este pictorul tau preferat? Ce ai vrea sa pictezi in urmatoarea perioada?
Alexandru Ciubotariu: Nu cred ca am un pictor preferat, imi plac mai multi pictori, ilustratori, designeri. Imi plac mai multe picturi, ilustratii si produse vizuale. Nu imi place un pictor anume sau stil anume. Imi place sa vad cat mai multe lucruri de la pictura sau gravura renascentista pana la arta egipteana sau character design pentru animatie si jocuri sau webdesign.

De pictat o sa pictez tot ce ziceam mai devreme - franturi din imaginatia mea - adica diferite personaje care abia asteapta sa iasa la lumina. Si am si ceva planuri de a mai face ceva in spatiul public, ceva supradimensionat, dar vom vedea...


Daniel Todoran-Rares: Revenind la o declaratie a ta din presa, spuneai ca ilustratia, grafica mica te defineste cel mai bine. Vb mai mult despre acest lucru.
Alexandru Ciubotariu: In aceasta zona am inceput sa ma exprim si mi-a ramas foarte draga mai ales ca o pot asocia cu marea mea dragoste - banda desenata. Depinde mult si de "imprejurimi", uneori imi este la indemana sa ma exprim prin grafica mica, prin pictura, creatii digitael sau pe peretii unor case. Pentru mine conteaza mai putin suportul.


Daniel Todoran-Rares: Cind ai inceput sa iubesti bd-urile?
Alexandru Ciubotariu: Iubesc bd-urile de mult timp. Aparitia a unor Pif-uri in casa mea a insemnat foarte mult pt mine. Un alt moment important a fost Salonul International al Benzii Desenate BD de la Constanta unde am participat si am castigat o mentiune, dar si unde am vazut un pic din munca, din spatele acestei minunate arte. Am intalnit autori, am vazut planse originale, albume fantastice, ateliere si expozitii extraordinare. A fost momnetul cand am pus banda desenata pe primul loc in topul preferintelor mele artistice.


Daniel Todoran-Rares: Ai copilarit cu Pif-uri, Rahan-uri si alte reviste de bd?
Alexandru Ciubotariu: Pif-urile aduse de mama mea de la anticariat le-am lecturat cu multa placere.

Am avut si cateva Rahanuri, niste Donal Duck in germana si Mozaik. Apoi Soimii Patriei, Luminita, Cutezatorii si urmasii acestora de dupa '89.

In '90 mi-am facut singur o revista de la zero - Testoasele Ninja - care avea banda desenata, posta redactiei, jocuri, poster si tot ce trebuie.


Daniel Todoran-Rares: Ce parere ai despre bd-ul romanesc contemporan? De curind ai finalizat cel mai important proiect al bd-ului mioritic. Ma refer la Muzeul Benzii Desenate. Ce a insemnat pt tine acest proiect? Citi oameni au vizitat acest muzeu? Crezi ca Romania este pregatita pt astfel de institutie, un muzeu al ilustratiei, benzii desenate si a desenelor animate?
Alexandru Ciubotariu: Fiind implicat in comunitatea bd am realizat ca este extrem de important acest eveniment. Vad tot ce apare in acest domeniu si ma implic in organizarea evenimentelor pt aceasta arta.

Cunosc multi autori din lumea bd-ului.

Imi place ce se intampla in acest domeniu.

Muzeul Benzii Desenate a fost un proiect de artist venit oarecum normal ca uramare a impactului pe care l-a avut aparitia cartii Istoria Benzii Desenate Romanesti, scrisa impreuna cu Dodo Nita. Pentru mine a fost unul din cele mai importante proiecte pe care le-am facut vreodata atat prin prisma partenerilor implicati (Centrul Benzii Desenate Bruxelles, ICR, MNAC, institute culturale bucurestene) cat si ca impact. Cred ca a fost vizitat de peste 5000 de oameni in cele 4 luni de existenta (nu avem o evidenta clara, dar asta este evaluarea noastra). Mi-am dorit sa arat ce se poate face cu aceasta latura artistica prea mult ignorata. Mi-am dorit ca bd-ul sa existe, sa-l scot din underground.

Mi-am dorit apropierea domeniilor inrudite cu bd-ul - caricatura, filmul de animatie, ilustratia de carte. Domenii care au o istorie si care au produs valori si mici capodopere si care sunt total ignorate de "mainstreemul artistic". E pacat ca astfel de lucruri sa se piarda, sa fie uitate.

Dupa toata aceasta aventura de 4 luni in care am avut foarte multe evenimente si in care am facut cat s-a putut de mult, pot spune ca un asemenea centru isi are locul sau pe piata culturala bucuresteana. Desigur pana la infiintarea unui astfel de spatiu cultural permanent, o sa mai treaca ceva timp. Totusi cu aceasta titulatura de Muzeul Benzii Desenate vom mai organiza evenimente si expozitii.


Daniel Todoran-Rares: De ce crezi ca presa romaneasca nu acorda mai multa atentie pt bd si animatie? De ce nu vedem pagini de bd in ziarele nationale?
Alexandru Ciubotariu: Sunt cateva aparitii dar prea putine. Lipsa unor propuneri coerente, lipsa de scenarii bune par a fi la prima vedere motivele. Probabil sunt si altele dar sunt convins ca in scurt timp vor fi mai prezente.


Daniel Todoran-Rares: Cartea ilustrata are succes in Romania?
Alexandru Ciubotariu: Succes e un cuvant mare. Desigur ilustratia de carte pare un pic avantajata in comparatie cu banda desenata. Atat ca aparitii cat si ca perceptie generala.


Daniel Todoran-Rares: Imi spuneai ca ai avut multe feedback-uri cu Istoria Benzii Desenate Romanesti. Ce spun oamenii? :) O sa apara o editie noua a cartii? Cind vom revedea cartea ta in librarii?
Alexandru Ciubotariu: Intr-adevar sunt multe feedback-uri. A fost o lucrare care s-a bucurat de o primire buna atat in comunitate cat si la publicul larg. A adus in constiinta multor oameni ca acest gen artistic exista. Tot ce am facut impreuna cu Dodo Nita am facut cu foarte multa pasiune si pentru ca noi chiar credem in acesta arta. Ne-am asumat acest lucru si ne-am dorit chiar sa functioneze ca un magnet pentru cei care au informatii si le pot impartasi pentru ca urmatoarea editie sa fie si mai completa. Am avut astfel de reactii/ completari si chiar si noi am descoperit lucruri care ne scapasera. Sunt lucruri mici totusi. Iar faptul ca am scos cartea aceasta sau am facut expozitia cu acelasi nume nu inseamna ca ne-am oprit. Munca noastra de cercetare si arhivare continua pentru ca ea este izvorata din pasiune extrema. Chiar cu aparitia cartii, a expozitie, a muzeului a rascolit un pic lumea aceasta si am scos la iveala lucruri importante care poate altfel ar fi fost uitate pentru totdeauna. Vorbesc aici de multe documente dar poate cea mai importanta (re)descoperire este cartea care nu a fost niciodata publicata, colaborarea dintre Sandu Florea si Nichita Stanescu.


Daniel Todoran-Rares: Pregatesti o carte noua?
Alexandru Ciubotariu: Pregatim mai multe chestii dar probabil cea care va apare prima va fi o carte din seria monografiilor.


Daniel Todoran-Rares: Te implici si in proiectul Salonul European de Banda Desenata? Ce poti sa-mi spui despre acest eveniment cultural?
Alexandru Ciubotariu: Da. Am fost implicat de la prima editie, cand mi s-a propus sa fiu curatorul expozitiilor. Eu am devenit un fel de coordonator dar si curator pentru partea romanesca.

Salonul European de Banda Desenata este un eveniment important in peisajul cultural bucurestean de care este clar ca era nevoie. Oferta extrem de diversificata satisface gusturi din cele mai diferite si pasionatii pot intalni autori, au parte de lansari de carti si reviste bd, de doua librari cu oferta bd, expozitii (anul acesta 16 la numar), conferinte, ateliere si proiectii.


Daniel Todoran-Rares: Nu te cunosc de mult timp, dar am observat ca muncesti mult. De fiecare data cind te sun, imi spui ca pregatesti o expozitie, o ilustratie, sau altceva. Acum esti la Bucuresti, maine la Paris, New York, Madrid, etc. Te-ai obisnuit cu acest ritm?
Alexandru Ciubotariu: Cred ca da. Imi place enorm ce fac si am avut marele noroc sa fac ce imi place si atunci nu mai simti oboseala. Cel mai mult insa imi place sa stau si sa lucrez, asta ar trebui sa fie indeletnicirea mea primara dar mai fac multe alte chestii pe langa. Toate aceste experiente insa ma imbogatesc si ca artist si ca om.


Daniel Todoran-Rares: Poti spune ca esti un artist de succes? Ce inseamna succesul pt tine?
Alexandru Ciubotariu: Mda... interesant. Nu stiu ce sa spun.


Daniel Todoran-Rares: Ce ai vrea sa faci si crezi ca nu ai timp, resurse, etc.?
Alexandru Ciubotariu: Cam ce mi-am propus am facut. Am avut noroc. Mi-ar place sa pictez mai mult dar nu am timp...


Daniel Todoran-Rares: Am aflat ca o sa colaborezi cu Matei Branea pt un film de animatie. Este pt prima oara cind o sa-ti vezi numele pe un generic de film de animatie? Ce ai de facut in proiectul lui Branea?
Alexandru Ciubotariu: Animatia este un domeniu pe care vroiam sa-l abordez de foarte mult timp. Am lucrat la Planeta Moldova seria 2 pt TVR 2. A fost extraordinar chiar daca nu am facut animatie in adevaratul sens al cuvantului (nici nu aveam cum) dar am fost pe genericul unui serial animat. La noul proiect regizat de Branea voi face probabil character design, decoruri...


Daniel Todoran-Rares: Apropo, ce filme de animatie iti plac?
Alexandru Ciubotariu: Imi plac 2D-urile, manga, productile europene si americane. De asemenea, imi plac si cateva productii japoneze si cateva Pixar-uri. Probabil acestea ramin in topul meu pe veci.


Daniel Todoran-Rares: Iubitorii de arta unde te pot (re)vedea?
Alexandru Ciubotariu: In perioada urmatoare nu prea am prevazut prea multe dar ma pot gasi pe undergroundbd.blogspot.com. Pe blogul meu postez tot ce urmeaza sa fac.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu