marți, 24 ianuarie 2012

Jurnal de protestatar "ciumpalac"

Eu cred ca toti trebuie sa participam la miscarea social politica. Nu am fost la multe proteste ca simplu cetatean. In anii '90 participam la proteste ca jurnalist. In 1999 am renuntat sa stau deoparte si am participat pt prima oara la un protest ca simplu cetatean si nu ca jurnalist. Era vb despre marsul tacerii pt apararea democratiei. Era in perioada mineriadei. Acum am fost impresionat de imaginile de la tv cind jandarmii loveau cu brutalitate oamenii de pe trotuare. Duminica, 15 ian. am hotarit sa ma implic. Nu mai puteam sa fiu indiferent. Simbata noapte, 14 ian. m-am culcat cu mustrari de constiinta. Nu mai aveam sentimentul ca trebuie sa astept ca cineva sa rezolve. Si asa am asistat la cele mai urite evenimente din ultimii ani. Duminica, 15 ian. situatia a fost incordata. De fiecare data cind imi era teama, ma uitam la batrinii de linga mine. Erau in baston si tremurau de frig... Pensionarii prezenti in piata se bucurau ca ne vad pe noi tinerii. Am vazut batrini care plingeau de bucurie in timp ce se imbratisau cu tinerii. Acesti oameni au crezut ca sunt abandonati.

Duminica am incercat sa port un dialog cu un jandarm (era un sef de unitate sau ceva asemanator). Imi spunea ca si el constientizeaza situatia in care ne aflam, dar ca noi suntem minoritari si trebuie sa ne supunem deciziilor luate de liderul acceptat de majoritate, chiar daca el greseste si face abuzuri. Citez: "daca va lasam sa demonstrati si fraternizam, o sa intervina militar strainii pt a face ordine la noi". La finalul dialogului, jandarmul ii spune unui batrin de linga mine sa plece acum din zona - "ca o sa inceapa acum". In acel moment, jandarmii aliniati in spatele acestui sef de la jandarmerie, fac cu ochiul catre multimea din spatele meu si in momentul in care si-au miscat capul in semn de aprobare, un grup de indivizi din spatele nostru (care au aparut din senin) au aruncat cu cockteiluri molotov, incercind sa forteze gardul. Jandarmii au facut citiva pasi inapoi, prinvind "show-ul". Noroc cu femeile prezente in zona care au tipat ca acesti indivizi sa fie luati.

Daca nu eram atent la semnalele jandamiilor, cerd ca puteam sa fiu ranit de cocktailul molotov. Asa am avut timp suficient sa ma retrag linga gura de metrou de linga TNB.

Nu am regretat ca m-am dus. In drum spre casa am vrut sa vad ceea ce se intimpla in zona de conflict Coltea, Sf Gheorghe si Pta Unirii. Am mers prin spatele spitalului Coltea si am ajuns la biserica Sf Gheorghe. Acolo am asistat la conflicte. Am vazut copii cu fulare la gura, unii alergau, altii scandau in fata jandarmiilor. Cred ca multi copii din cartierele marginase au intrat in jocul periculos al unor tineri (posibil din galerii de fotbal, sau oameni pusi de putere). In Pta Unirii, jandarmii asistau cum tineri vandalizau. Aveam impresia ca toata scena de razboi din zona era un scenariu pus la cale de autoritati. Victimele erau oamenii care ieseau din metrou si magazine.

Revenind la atmosfera din piata Universitatii, pot spune ca este ok. Am vazut oameni care comunicau intre ei, nu doar scandau.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu