vineri, 28 octombrie 2011

Ziua Internationala a Animatiei in Romania


Despre animatia romaneasca in 2011

Astazi sarbatorim Ziua Internationala a Animatiei :) Este momentul sa le spunem La Multi Ani tuturor realizatorilor de filme de animatie :) Conform informatiilor oferite de Asociatia filmului de animatie din cadrul UCIN-ului (Uniunii Cineastilor din Romania), in Romania sunt 69 de animatori. In industria jocurilor video si a publicitatii lucreaza multi oameni, posibil sa fie vb de citeva sute de salariati si freelanceri.

Echipe formate din 5-10 oameni lucreaza in studiouri mici, precum Golem Studio, Framebreed, DSG, etc. Mai sunt si studiouri medii, precum Abis Studio si MediaPro Magic. Toate studiourile sunt private, exceptie facind Animafilm, singurul studiou de animatie de stat. Studioul Animafilm, declarat in colaps financiar in 2006, a fost preluat de AVAS, in scopul privatizarii. Este o societate pe actiuni, cu capital majoritar de stat (70%). Societatea Animafilm a fost trecuta la inceputul lunii mai 2006, din patrimoniul Ministerului Culturii si Cultelor (MCC) in cel al Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), in scopul de a fi privatizate. In prezent, Animafilm a revenit la Ministerul Culturii. In 2009, cheltuielile pentru personalul studioului cinematografic de stat erau in valoare totala de 1,2 milioane de lei. In concluzie, Animafilm nu produce nimic, dar primeste bani de la stat.

In acest an, studioul DSG a realizat filmul de animatie Crulic regizat de Anca Damian, iar MediaPro Magic a produs scurtmetrajul lui Sebastian Cosor, The Scream 3D Stereoscopic, preamiat anul acesta la Anim'est. In vara a fost lansata si animatia lui Stefan Buzea, 1st Romanian 3D Stereoscopic animation experience, realizata la MediaPro Pictures.

Majoritatea studiourilor de animatie din Romania lucreaza pt agentiile de publicitate. Nu este vb despre bani f multi. Un spot animat produs in Bucuresti poate costa peste 10.000 euro. In pret este inclus modeling-ul (character + background), rigging, texturing, shading, color corection, animatia si rendering-ul. Majoritatea proiectelor sunt animatii 3D.

Cind este vb despre proiecte personale, animatorii romani au la dispozitie citeva surse de finantare, precum Centrul National al Cinematografiei (CNC-ul), Administratia Fondului Cultural National – AFCN, HBO (prin intermediul concursului de scenarii), autoritatile locale, ong-urile si MEDIA Desk. Pentru un short, un tinar animator a primit 1000 de euro de la un consiliu judetean.

Cu aproximativ 65.000 lei poti realiza un episod de animatie (de 6 minute) in maxim o luna. Din pacate, televiziunile romanesti nu sunt interesate sa investeasca in producerea serialelor de animatie.

Bugetul productiei Crulic a fost de 292.000 de euro (75% finantare din Romania, inclusiv CNC, si 25% din Polonia). Polish Film Institute a finantat cu 50.000 de euro, iar Fondul Regional din Cracovia a oferit 10.000 de euro.

DVD-urile cu desene animate romanesti nu se vind

Cristina Enescu, reprezentanta firmei E-Media spune ca animatia romaneasca nu reprezinta in acest moment un segment profitabil. Animatia romaneasca ditribuita de E-Media, consta in 4 titluri: Uimitoarele aventuri ale muschetarilor (regizat de Victor Antonescu), Robinson Crusoe (regizat de Victor Antonescu), Conditia Penelopei (regizat de Luminita Cazacu) si Calatoriile lui Pin Pin (regizat de Luminita Cazacu). Toate 4 productii de desene animate sunt realizate la Animafilm in perioada comunista.

"In ultimul an, din aceste titluri au fost distribuite catre magazine 500 unitati. Acest lucru nu inseamna ca sunt si vandute, e posibil ca ele sa fie doar pe raft, iar la un moment dat sa fie facute retur. A fost o mica crestere in comenzi dupa ce a fost scazut pretul la 19,90 lei. Dar acest pret de vanzare este foarte mic si nu acopera costurile de productie. Pur si simplu a fost scazut pretul pentru scaderea stocului", a declarat Cristina Enescu, PR Managerul firmei E-Media.

"Din nefericire, romanii nu cumpara productie autohtona, fie pentru ca isi imagineaza pentru ca e prea scump, fie din alte motive. Realitatea este ca productia romaneasca pe DVD nu isi acopera costurile si nici nu e o zona profitabila. Este ceva ce e facut cu pasiune, cu eforturi personale majore si cu multe sacrificii. Mi-ar placea ca lumea sa inteleaga acest lucru si in loc sa pirateze sa plateasca fie pentru DVD, fie pentru download etc, astfel incat acei artisti sa nu mai munceasca gratuit... ", a adaugat Cristina Enescu.

Romanii merg la cinema pt a viziona filme de animatie realizate de studiouri occidentale

In acest an, publicul roman a avut parte de citeva productii de animatie f bune, precum Rango realizat de Industrial Light & Magic. De asemenea, trebuie sa amintesc filmele de animatie Rio, Tangled si TinTin. Nu o sa mai mentionez filmele de la cinema din acest an care au avut parte de multe efecte speciale. Este o lista lunga de titluri :)

Conform informatiilor oferite de IntercomFilm, 99047 de spectatori romani au vizionat filmul The Smurfs in salile de cinema din Romania. Incasarile pt acest film ajung la 1982000 lei. The Smurfs ruleaza in continuare :)

Filmul Strumpfii este pe locul 11 in box office-ul national.

Ro Image a anuntat ca 58.927 de spectatori romani au vizionat filmul de animatie Rango. Box office total pt Rango: 926.566,59 lei. La filmul Hop au fost putini spectatori :( 14.789 de spectatori, cu un box office total de 211.315,37 lei. 133.629 romanii s-au inghesuit sa mearga in salile de cinema 3D pt a vedea productia DreamWorks Animation, Kung Fu Panda 2. Conform informatiilor oferite de Ro Image, filmul a avut un box office bun - 2.286.552,81 lei.

"In ultimii 3 ani, filmele de animatie au captat un interes deosebit in randul consumatorilor de cinema, pe masura ce tehnologia 3D a fost implementata in cinematografele din Romania", a declarat reprezentatul firmei MediaPro Distribution.

Intr-o piata cinematografica dominata de productii americane, in anul 2010, MediaPro Distribution a adus in cinematografele romanesti animatia europeana Aventurile lui Sammy 3D, care a reprezentat un competitor serios pentru proiectele americane, aceasta situandu-se pe locul 3 in topul animatiilor prezente in cinematografele din Romania in 2010.

Va reamintesc ca in acest an a fost difuzat si filmul de animatie german Animals United 3D - distribuit de InterCom Film.

In acest an, MediaPro Distribution a adus pe marile ecrane din Romania filmul de animatie 3D, Gnomeo si Julieta si proiectul live-action produs de Warner Bros, Ursul Yogi 3D. Cele doua filme au performat conform asteptarilor, Ursul Yogi realizand 52.206 admisii si Gnomeo si Julieta 3D fiind vizionat de 30.545 spectatori.

Ziua Internationala a Animatiei este sarbatorita la Oradea.

Din pacate, bucurestenii nu au parte de evenimente culturale dedicate zilei mondiale a animatiei. In acest moment doar oradenii sarbatoresc a saptea arta bis. Asociatia Metrion si Asifa Ungaria, organizatorii manifestarii de la Oradea, incearca sa promoveze animatia la nivel local. In cadrul acestui eveniment vor fi multe dezbateri, workshop-uri si proiectii. Bogdan Zoltan, regizor de animatie de la Budapesta va prezenta studioul maghiar de animatie digitala KGB. Programul integral al evenimentului este aici.

6 comentarii:

  1. Culmea, ca nici o animatie produsa de animatori oradeni, cu care se "mandreste" acest oras, nu sunt in program. Si nici nu sunt invitati la acest eveniment.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mda, filmele romanesti de animatie din perioada post-89 sunt... vechi, in primul rand, si nu pot sa concureze pe piata cu filmele produse in ziua de astazi (sau de ieri..) de cinematografia americana in al doilea rand. Si nu li se face reclama/nu au parte de distributie serioasa in al treilea rand. Eu cred ca daca investesti intr-un produs comercial, facut sa impresioneze, si il sustii cu distributie solida, ai macar o mica sansa. Probabil nu e suficient oricum, adica industria americana vinde pt ca are vechime si oamenii sunt obisnuiti sa cumpere/vizioneze filme americane, stiu la ce sa se astepte, si chiar daca filmul e slabutz ca poveste, are cu siguranta macar 'production value', adica o sa rasplateasca omul care a platit cu un 'show' vizual, sa zicem... spectaculos. Ceea ce nu se poate spune despre filmele europene, cu atat mai putin romanesti. Deci la noi, adica nu numai in Romania ci in toata Europa, nu exista o industrie de film/animatie, ca la americani sau la japonezi (da, truism..), deci nu se investeste si nu se vinde. Cinematografia este iarasi la alt nivel in filmele americane, adica in filmele autohtone te uiti la un film si nu intelegi intitial despre ce e vb, apoi iti dai seama ce vroia sa zica artistul, si apoi iti dai seama ca artistul nu a stiut sa se exprime in asa fel incat sa inteleaga oamenii ce vroia el/ea de fapt sa zica.
    Deci daca cineva chiar cumpara Conditia Penelopei in ziua de azi, sau filmele lui Sergiu Nicolaescu de ex., o face de dragul sustinerii animatiei/cinematografiei romanesti sau ca sa isi aduca aminte cu melancolie de 'vremurile acelea'.

    Cat despre creatorii de animatie din ziua de azi, nu cred ca au la dispozitie surse financiare reale, adica probabil daca cunosti oameni si esti descurcaret poti sa obtii ceva, dar foarte putin oricum. Si problema scurt metrajului, asta global vb, este ca nu se vinde, nici daca e produs de Disney. Lung metrajele se vand, serialele TV... dar un scurt metraj poti doar sa il trimiti la festivaluri si sa-l postezi pe internet. Pt un scurt metraj totusi nu ai neparat nevoie de resurse semnificative dincolo de propriul talent si timpul investit in a-l crea.

    RăspundețiȘtergere
  3. @vm
    Short-urile de animatie Disney, Warner Bros si Pixar sunt difuzate in salile de cinema din lumea intreaga. Scurtmetrajele sunt difuzate la inceputul vizionarii, inainte sa inceapa lungmetrajul de animatie.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Servus Fekete Szabolcs
    Oradea ramine "capitala" animatiei din Romania. In acest oras se produc cele mai multe animatii din tara :)
    Ai fost la evenimentele dedicate zilei mondiale a animatiei?

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt scurt-metraje si scurt-metraje.
    Si pixar face short-uri si au un scop bine definit in cadrul strategiei companiei.
    Si un roman face short-uri, insa ptr el nu sunt un mijloc de a castiga bani, ci de a castiga popularitate.
    Short-urile sunt ceea ce tine in momentul de fata animatia romaneasca in picioare si cred ca tot ele voi fi cele care ne vor sustine in urmatorii 20 de ani, asa ca sa fiu optimist.

    Surse reale de finantare exista insa nu in Romania, in Romania doar ni se spune ca ele exista, nu ni se arata insa niciodata :(. Faptul ca CNC-ul se lauda ca da bani ptr animatie nu inseamna ca ii si da :). prea multa birocratie, prea mult vrem sa traim din era Animafilm.

    Si apropo de era Animafilm. Se mai poate uita cineva la filmele alea cand ai acum, sa zicem, Lion King? haideti sa fim seriosi, sunt de acord ca sunt depasite total!!

    La nivel european exista foarte multi bani pe care insa va trebui sa invatam sa ii accesam si pentru asta trebuie sa invatam sa ne organizam in "grupuri" de animatori/regizori/scenaristi, etc, in structuri cu o forma juridica (de tip asociatie, companie, etc), altfel nici un animator/regizor/scenarist nu va avea prea multe de spus pe cont propriu.

    Astfel de "grupuri" s-ar putea strange in jurul unei scoli de animatie insa cum noi nu avem asa ceva va fi foarte greu. Poate se va misca ceva la Oradea?!

    RăspundețiȘtergere
  6. Se lucreaza in Ro la un lung metraj de animatie stereoscopic iar "filmarile" sunt aproape de final, speram sa lansam productia cel tarziu in martie 2014.
    Numele productiei: Mercy Street; Regie: Ducu Buzea; Scenariu: Alex Bordeanu

    RăspundețiȘtergere