vineri, 2 septembrie 2011

Ladislas Starevich și Vlasovs Best Friend - un eveniment unic închide Anim'est 2011

Sâmbătă, 15 octombrie 2011, de la ora 19:00, Gala de închidere a celei de-a şasea ediţii a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim'est aduce la Cinema Patria un spectacol pe care iubitorii de film și muzică nu au voie să îl rateze: scurtmetrajele-cult ale pionierului filmului de animaţie, animatorul rus Ladislas Starevich, vor putea fi urmărite, pentru prima dată în România, pe marele ecran, acompaniate live de trupa slovenă Vlasov's Best Friend.

Titluri de referinţă pentru istoria filmului de animaţie mut, The Cameraman's Revenge (1912), Frogland (1922), The Voice of the Nightingale (1923), The Town Rat and the Country Rat (1926) vor rula în închiderea oficială Anim'est, coloana sonoră fiind asigurată, pe scena Cinema Patria, de cvartetul sloveni Vlasov's Best Friend, cei care au compus partituri originale pentru
opera legendarului cineast.









Unul dintre cei mai importanţi realizatori din istoria filmului de animaţie, Ladislas Starevich s-a născut în 1882 la Kaunas (actualmente în Lituania), în Imperiul Rus. În 1910, ca director al Muzeului de Istorie Naturală din Kovno, Lituania, a realizat câteva documentare despre viaţa insectelor. Transformând insecte expuse în muzeu în păpuşi-actori, a creat Lucanus Cervus
(1910), primul film narativ cu păpuși și pelicula care marchează nașterea filmului rus de animație.

Din 1911, Starevich avea să se mute la Moscova, unde a realizat acolo 24 de filme, majoritatea dintre ele – pelicule de animație cu insecte care îi vor aduce faima în țară și peste hotare. The Cameraman's Revenge (1912), o fabulă despre gelozie și invidie în lumea insectelor, este cel mai cunoscut și mai apreciat titlu din perioada rusă a lui Starevich.

O dată cu venirea Primului Război Mondial (în timpul căruia a realizat nu mai puțin de 60 de lungmetraje documentare) și, apoi, a Revoluției din Octombrie, Starevich, susținător al taberei țariste, este nevoit să se refugieze la Yalta, în Crimeea, apoi în Italia și, în cele din urmă, la Paris, unde, alături de alți emigranți din comunitatea cinematografică rusă. După ce colegii săi emigrează, succesiv, către Hollywood și Berlin, animatorul se mută în provincie, la Fontenay-sous-Bois și începe să producă, pe cont propriu filme de animație cu păpuși. Primul dintre acestea, Les Grenouilles qui demandent un roi/ Frogland (1922), o adaptare a fabulei lui Esop despre broaștele care cer regelui Jupiter un rege și sunt, apoi, nemulțumite de „darul” primit, este cel în care Starevich se apropie cel mai mult de o poziție politică, exprimându-și preferința clară pentru monarhia constituțională, în defavoarea sistemului republican adoptat în Franța sau Statele Unite.

Printre cele mai cunoscute filme realizate de Starevich în Franța se numără și La Voix du Rossignol/ The Voice of the Nightingale (1923), un scurtmetraj colorat integral manual, în care apare și fiica cea mică a regizorului, „Nina Starr” (Janina Starevich), răsplătit cu medalia Hugo Riesenfeld pentru Cel mai Bun Scurtmetraj de Ficțiune difuzat în anul 1925 în Statele Unite.

Starevich a produs la Fontenay-sous-Bois peste 20 de scurtmetraje animate, multe dintre ele – fabule cu substrat social sau politic. The Town Rat and the Country Rat (1926), cel de-al patrulea film pe care publicul Anim'est va putea să îl urmărească la București, este unul dintre ultimele scurtmetraje mute semnate de Starevich, pionierul rus numărându-se printre primii cineaști
europeni care au experimentat introducerea culorii și a sunetului în filmele lor.

Ladislas Starevich a murit în 1965, în timp ce lucra la Comme chien et chat , filmul care avea să fie lăsat neterminat din respect pentru stilul și personalitatea cineastului. A fost unul dintre foarte puţinii animatori europeni de dinaintea anilor '60 cunoscuţi peste Ocean. Filmele sale se remarcă prin umorul negru şi ironia acidă, în special în perioada rusă, datorită folosirii insectelor. The Bug

Trainer/ Vabzdziu dresuotojas (r. Linas Augutis, Rasa Mishkinyte, Marek Skrobecki, Donatas Ulvydas, Lituania-Polonia, 2008), documentarul co-produs de Se-ma-for, Studioul Invitat la cea de-a şasea ediţie Anim'est, spune, pentru prima dată, povestea vieţii şi operei lui Ladislas Starevich, folosindu-se de reconstituiri, imagini de arhivă, mărturii oferite de cunoscuţi, de artişti contemporani sau critici de film din lumea întreagă. Un film care promite să captiveze și să emoționeze, deopotrivă, cinefilii, acesta va putea fi urmărit, de asemenea, în programul Anim'est 2011.



Vlasov's Best Friend este un cvartet sloven alcătuit din Peter Kus (clarinet), Klemen Bračko (vioară), Anže Palka (chitară) şi Luka Jerončič (acordeon). Creat de Peter Kus, acesta este legat, prin nume şi profil, de Pavel Vlasov Sextet, ansamblul înființat de compozitor la finalul anilor '90, care a compus muzică originală pentru capodopere ale filmului mut precum Mama (r. Vsevolod
Pudovkin, URSS, 1926) și Fericire (r. A Medvedkin, URSS, 1934). Pe lângă compoziţii create pentru spectacole de teatru, dans sau teatru de păpuşi, Peter Kus a compus, de asemenea, o nouă coloană sonoră pentru documentarul-cult al epocii filmului mut, Nanook of the North (r. A Flaherty, SUA, 1922).

Cea de-a șasea ediție a Festivalului Internațional de Film Anim'est va avea loc în perioada 7-16 octombrie 2011 la Cinema Patria, Sala ArCuB, Cinema Union și Club Control din București.

Pentru prima dată pentru un eveniment major de film din România, Anim'est va organiza o ediție specială, la Chișinău, Republica Moldova, în perioada 3-6 noiembrie 2011. Festivalul Internațional de Film de Animație Anim'est, membru al rețelei pan-europene Cartoon, este organizat de Asociaţia Este'n'est, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Ogilvy.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu